- обирати: заклад освіти*, освітню програму, вид і форму здобуття освіти;
- захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти (звертатися зі
скаргами до Державної служби якості освіти, освітнього омбудсмена, правоохоронних органів, суду тощо);
- звертатися до закладів освіти, органів управління освітою з питань освіти;
- брати участь у громадському самоврядуванні закладу освіти (обирати і бути обраними до органів
громадського самоврядування закладу освіти – зокрема, органів батьківського самоврядування);
- завчасно отримувати інформацію про всі заплановані у закладі освіти та позапланові педагогічні,
психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти;
- надавати (або не надавати) згоду на участь дитини у заходах закладу освіти;
- подавати письмові звернення про створення в обов’язковому порядку інклюзивних та/або спеціальних
класів для навчання дітей з особливими освітніми потребами;
- брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального
навчального плану;
- здійснювати індивідуальний супровід дитини з особливими освітніми потребами під час її
перебування у закладі загальної середньої освіти.
- звертатися із письмовими зверненнями про функціонування групи подовженого дня;
- приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності закладу освіти;
- мати відкритий доступ до інформації та документів на веб-сайтах закладів освіти, що визначені
статтею 30 Закону України «Про освіту» (у разі їх відсутності - на веб-сайтах своїх засновників);
- отримувати інформацію про:
- діяльність закладу освіти;
- результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;
- щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу,
стали його свідками або вчинили булінг;
- результати навчання своїх дітей та ін.;
- подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу стосовно дитини або
будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
- вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу стосовно дитини або будь-якого
іншого учасника освітнього процесу;
- за власною ініціативою та на добровільних засадах надавати закладу освіти благодійну допомогу
відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації;
- надавати згоду (або не надавати) на придбання додаткових друкованих зошитів, підручників тощо;
- подавати заяви до закладів освіти про відмову від шкільної форми (наразі її наявність може бути
передбачена внутрішніми документами закладу);
- звертатися з метою отримання/надавати згоду (або не надавати) на отримання додаткових освітніх
послуг.
* На сьогодні право обирати заклади комунальної або державної власності нерозривно пов'язано з
вимогою щодо проживання особи на території обслуговування відповідного закладу (стаття 13 Закону України «Про освіту»).
Обов’язки батьків у формуванні особистості дитини:
- виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та
етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;
- виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до сім'ї, старших за
віком, державної, регіональних мов або мов меншин і рідної мови, до народних традицій і звичаїв;
- дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички
здорового способу життя;
- формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма
народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового
стану;
- настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних
цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
- формувати у дітей усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України,
захищати суверенітет і територіальну цілісність України;
- виховувати у дитини повагу до державної мови та державних символів України, національних,
історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України.
Обов’язки батьків як учасників освітнього процесу:
- забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою
навчання;
- сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів
навчання;
- поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього
процесу;
- дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов
договору про надання освітніх послуг (за наявності);
- сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);
- виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі
освіти.