– кожен має право на освіту (Стаття 53 Конституції України)
– держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної,
повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам (Стаття 53
Конституції України)
– свободу думки, совісті та релігії (стаття 14 Конвенції про права дитини)
– свободу вільно висловлювати свої думки , шукати, одержувати і передавати інформацію та ідеї будь-якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій чи друкованій формі, у формі творів
мистецтва чи за допомогою інших засобів на вибір дитини (стаття 13 Конвенції про права дитини)
– мирне публічне зібрання, кожна дитина має право збиратися разом з іншими дітьми, приєднуватися або утворювати асоціацію чи спілку, за умови, що в процесі не будуть порушуватися права інших осіб
(стаття 15
Конвенції про права дитини)
– недоторканність приватного життя, честі та гідності (стаття 16 Конвенції про права дитини)
– відпочинок, ігри та дозвілля, кожна дитина має право на відпочинок та вільний час, у який вона може грати та вільно брати участь у культурному та художньому житті (стаття 31 Конвенції про права дитини)
- освіту (безплатну й обов’язкову початкову освіту; доступність безплатної повної загальної
середньої освіти та надання у випадку необхідності фінансової допомоги);
- свободу думки, совісті та релігії;
- свободу вільно висловлювати свої думки (шукати, одержувати і передавати інформацію та ідеї
будь-якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій чи друкованій формі, у формі творів мистецтва чи за допомогою інших засобів на вибір дитини);
- мирне публічне зібрання (кожна дитина має право збиратися разом з іншими дітьми, приєднуватися
або утворювати асоціацію чи спілку, за умови, що в процесі не будуть порушуватися права інших осіб);
- недоторканність приватного життя, честі та гідності;
- відпочинок, ігри та дозвілля (кожна дитина має право на відпочинок та вільний час, у який вона
може грати та вільно брати участь у культурному та художньому житті).
Конституція України, Закон України "Про освіту", "Про загальну середню освіту" та інші
підзаконні акти
- доступність освіти (рівні умови доступу до освіти);
- безоплатну освіту (безкоштовне навчання від 1-го до 12-го року здобуття загальної середньої
освіти);
- якісні освітні послуги;
- здобуття освіти в державних і комунальних закладах освіти незалежно від належності або
неналежності до релігійних організацій чи політичних партій (об’єднань);
- здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної
національної меншини особам, які належать до національних меншин України;
- навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти,
поряд із державною мовою, мовою відповідного корінного народу особам, які належать до корінних народів України;
- вільне формування політичних та світоглядних переконань;
- індивідуальну освітню траєкторію (вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів
освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання);
- створення умов для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням їх
індивідуальних потреб;
- справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;
- відзначення успіхів у своїй діяльності;
- свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної
діяльності тощо;
- безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці;
- захист від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю, запобігати вживанню на території
закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам;
- повагу людської гідності та захист від приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою
ознакою*;
- безпечне освітнє середовище, вільне від насильства та булінгу (цькування);
- захист від будь-яких форм фізичного та психічного насильства під час освітнього процесу;
- захист від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу
(цькування), дискримінації за будь-якою ознакою;
- отримування соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу
(цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування);
- неприпустимість словесних образ, лайки та підвищеного тону спілкування з боку інших учнів та
педагогів на свою адресу;
- безкоштовні підручники та посібники, у тому числі й в електронному форматі;
- користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою,
оздоровчою інфраструктурою закладу освіти та послугами його структурних підрозділів;
- доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються в освітньому процесі;
- особисто або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та
управлінні закладом освіти (через органи учнівського самоврядування);
- початок занять не раніше 8 години/при двозмінному режимі навчання початок занять у другу зміну –
не пізніше 14 години, закінчення – не пізніше 19-20 год.;
- такий обсяг домашніх завдань, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували у 2-му класі 45
хв.; у 3 класі – 1 години 10 хв.; 4 класі – 1 год. 30 хв.; у 5-6-му класах – 2,5 години; у 7-9 класах – 3 години; у 10-12 класах – 4 години;
- проведення предметів, що вимагають значного розумового напруження для молодших школярів на 2-3
уроках, а для учнів середнього і старшого віку – на 2, 3, 4 уроках;
- розподіл навчального навантаження протягом тижня таким чином, щоб найбільший його обсяг припадав
на вівторок та середу;
- оптимальне навчальне навантаження протягом тижня, а також правильне чергування протягом дня і
тижня предметів природничо-математичного і гуманітарного циклів з уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання та основ здоров'я і фізичної культури (лише у 10-12-х класах
допускається проведення спарених уроків з основних і профільних дисциплін (предметів);
- на відпочинок, канікули, позашкільну діяльність.
* Ігнорування фізичних потреб дитини (заборона піти до туалету) може трактуватися судами як жорстоке
поводження з дітьми і аморальний проступок, що є підставою для звільнення.